Rygtræning i Motus Fit

Ryghold for Begyndere er et koncept der er udviklet over de seneste 15 år. Hemmelighederne bag succesen er mange, men her kommer nogle af forklaringerne.

1)      Vi tager udgangspunkt i DIN situation.

Inden din første træning, skal du til en opstartskonsultation hos enten Tina eller Henrik på klinikken. Her vil du have mulighed for at fortælle om dine rygsmerter og de begrænsninger og udfordringer du oplever, ligesom du vil gennemgå en række undersøgelser. Hermed sikrer vi, at vi er opmærksomme på de skavanker, som måtte kræve ekstra fokus under din træning. På den måde får du de bedste betingelser for et udbytterigt forløb. Selvom du træner på et hold, vil der hele tiden være mulighed for individuel tilpasning af øvelserne.

 

2)      Vi træner dit ”muskelkorset”.

Træningsformen på Ryghold for begyndere tager udgangspunkt i en tankegang om stabilitet, hvor aktivering af den dybe muskulatur omkring mave og ryg er i fokus. Sammen med bækkenbunden danner disse muskler det såkaldte “muskelkorset”, som har en grundlæggende betydning for en stærk, stabil og funktionsdygtig ryg.

 

3)      Vi ”aktiverer” musklerne i din krop.

Musklerne i din kropskerne er essentielle for at du kan fungere optimalt. Ineffektive eller ”slukkede” muskler i dette område medfører, at muskler udenfor din kropskerne – dvs. arme, ben eller hoved – lige pludselig skal overtage de opgaver, som de ineffektive eller slukkede muskler burde have udført. Kroppen begynder således helt uden din viden af kompensere. De ”slukkede” muskler i kroppen kan tændes igen med simple tryk på bestemte punkter på kroppen. Disse tryk genstarter simpelthen dit neuromuskulære system, så styrken og fleksibiliteten i de ”slukkede” muskler i din kropskerne vender tilbage.

 

4)      Vi skruer ned for følsomheden i det smertesystem.

Hvis du har haft vedvarende eller tilbagevende smerter, kan der opstå en sensibilisering af nervesystemet. Det betyder, at dit nervesystem kan overreagere på de input den får, og funktioner eller bevægelser, som ikke burde give dig gener opfattes lige pludselig som smertefulde. Det taget vi højde for i vores træning, hvor vi som udgangspunkt ikke vil udføre øvelser der provokere kendt smerte, eller lave øvelser der er så udfordrende at stabiliteten omkring mave og ryg ikke kan opretholdes.

 

5)      Du bliver uddannet i at varetage din videre rygtræning selv.

Gennem forløbet vil du løbende afprøve forskellige øvelser med forskellige redskaber, og få en fornemmelse af hvordan du kan gøre hver enkelt øvelse enten lettere eller sværere, alt efter dit niveau og dit behov. Du vil få supervision og sparring, så du efter forløbet føler dig tryg ved at varetage din videre rygtæning selv. Hvis du gerne vil fortsætte rygtræning på hold, vil der være mulighed for at deltage på vores Ryghold for øvede.

 

6)      Plads til høj intensitet og grin

På Ryghold for begyndere er der både plads til træning med høj intensitet og smil på læben.

ALT DET PRAKTISKE

Ryghold for begyndere er et lukket hold på maksimalt 12 deltagere. Et lukket hold betyder at det er de samme personer, der deltager gennem hele forløbet. Ryghold for begyndere strækker sig over 8 uger, med superviseret træning 2 gange ugentlig af 1 times varighed. Inden opstart bookes en individuel forundersøgelse hos fysioterapeuten med grundig gennemgang og tests, så bevægelser og funktioner der kræver ekstra opmærksomhed under træningen identificeres.

Hele forløbet inkl. en opstartskonsultation koster 2.195,00 kr.  Der kan opnås tilskud fra ”danmark” og visse sundhedsforsikringer. Tilskuddet er betinget af en skavank, som er en faglig vurdering fra fysioterapeuten. Ved deltagelse i alle træninger opnår du et tilskud på 1.005,00 kr. fra ”danmark”.

Som deltager på Ryghold for begynder har du desuden Fri Træning i træningscenret i alle 8 uger. Her kan du blandt andet benytte vores effektive og skånsomme cirkeltræning, der vil være et særdeles godt supplement til din træning på rygholdet.

Ryghold for begyndere henvender sig til dig, der har rygsmerter som følge af gentagne hold i ryggen, discusprolaps, uspecifikke rygsmerter, hypermobilitet, muskelspændinger, dårlig holdning m.m., eller dig har brug for at forebygge rygsmerter.

Book prøvetime

Udfyld formularen – du hører fra os inden for 24 timer!